دنبال چی هستی ؟

تعداد بازديد :
لینک های مرتبط :

جهت اطلاع از قیمت تماس بگیرید

قله ی زیبای وروشت از قله های البرز مرکزی واقع در منطقه نور استان مازندران می باشد. در جاده چالوس بعد از سیاه بیشه وپشت سرگذاشتن پل زنگوله (جاده یوش-بلده) دریکی از پیچهاجاده ای خاکی وپردست انداز وجود دارد که بعد از چند کیلومتر به روستای دل انگیز هریجان می رسد.

• توضیحات کالا
  • نظرات

خانه های روستا به علت شیب کم زمین پراکنده می باشند.در قسمت شمال وشرق روستا ،دیواره های بلندو باشکوهی قراردارند که با کمی دقت می توانید متوجه وجود آبشار بلندی شوید که در چند پله از دیواره سرازیر می باشد.وجود مه که در اغلب اوقات در این منطقه وجود دارد منظره هایی رویایی و چشم نوازی  را خلق می کند.

به موازات این روستا و با فاصله یک یال ،‌ روستای ولی آباد قراردارد که می توان برای صعود به قله وروشت ، دره بالادست این روستا را نیز انتخاب کرد.

مسیر صعود ما از طریق دره خشکدر می باشد. طولی نمی کشدکه درمسیرپاکوب مناسبی به گوسفند سرایی می رسیم.

در گوسفند سرای  ،‌چوپانان خوش قلب و‌ مهربان کجوری  را در حال کره گیری دیدیم.بدین صورت که  ماست را در داخل تنه تراشیده شده درخت بزرگی ( به آن تلم می گویند)  آنقدر می کوبند که قطعات کره بر روی ماست جمع گردد.  دوغ را نیز از انتهای ظرف خارج می کنند. هنگام برگشت از دوغ وکره ای که برامون آماده کرده بودند خوردیم . جاتون خالی . من رو که حسابی گرفت !

کمی بعد از گوسفند سرا وقبل از رسیدن به انتهای دره ،دیگر پاکوب مشخص برای صعود قله وجود ندارد. ما برای صعود یک یال صخره ای انتهای دره را انتخاب می کنیم تا به گردنه وبرروی خط الراس  برسیم.

برروی قله و در سمت شمالمان دره کجور قرار دارد. قله شاه پیل کوه با قله وسیع و صافی که دارد در سمت شمال غربی خود نمایی می کند.خط الراس وروشت به شاه پیل کوه را صخره های بزرگی پوشانده اند که عبور را بسیار دشوار می نمایاند.

از خستگی و کم خوابی شب قبل ،‌همگی به خوابی لذت بخش بر روی قله فرومی رویم. .حتی سنگ های ریز و درشت زیر بدنمان و وجود باد و آفتاب ف مانع از لذت بردنمان از این قیلوله نمی شود.

مختصات  جغرافیایی قله :  7/28- ΄15-°36 N و ˝ 1/27-΄20 -°51 E

قله وروشت شمالی ترین قله چهارهزار متری البرز مرکزی است . یکی از مبادی صعود این قله روستای ولی آباد در حدود 60 کیلومتری چالوس است . وجود مه در اکثر ایام سال و پوشش گیاهی متنوع این منطقه موجب ایجاد مناظر بدیع و زیبایی  می گردد . توجه نمایید جهت صعود به این قله داشتن مجوز از اداره محیط زیست الزامی می باشد .

شرح برنامه :

روز پنجشنبه ساعت 13:15 از میدان صادقیه تهران به سمت کرج راه افتادیم . ساعت 13:40 به کرج رسیدیم .در کرج دوستان کوهنوردمون به ما ملحق شدند و برنامه رو با سه ماشین سواری شروع کردیم . جاده چالوس رو به سمت سیاه بیشه پیش رفتیم . بعد از سیاه بیشه جاده خاکی رو به سمت روستای هریجان رفتیم. ساعت 16:45 در  خانه یکی از روستاییان که راهنمای گروه بودند توقف کردیم . ساعت 16:45 بعد از اماده شدن با تعداد 11 نفر به راهنمایی اقای هادی پور به سمت چراگاه راهی شدیم .در ارتفاع 2470 شروع کردیم در ارتفاع  2550 یک تنفس 5 دقیقه ای و بعد از ان استراحت یک ربع در ارتفاع 2800 متری و ساعت 20:45 به چراگاه رسیدم. این محل در ارتفاع 2837 متری از سطح دریا و در موقعیت˝ 7/28- ΄15-°36 N و ˝ 1/27-΄20 -°51 E قرار دارد  . در گوسفند سرا یک کلبه سنگی وجود دارد و اطراف آن یک محوطه کوچک سنگ چین شده برای نگهداری گوسفندان و یک ظرف فلزی مکعب مستطیلی که طول آن حدود سه متری است وجود دارد. و آب توسط لوله کشی داخل آن ظرف می ریزد تا تعداد زیادی از گوسفندان  بطور همزمان بتوانند از آب استفاده نمایند . آن طور که از چوپانان انجا شندیده ایم در سالهای گذشته بیش از 5000 راس گوسفند در این محل نگهداری می شد و اینجا خود یک قطب دامپروری محسوب می شد ، اما به دلایلی این تعداد امروزه کمتر شده است . این گوسفند سرا چون غنی از فضولات گوسفندی است قارچ های خوراکی نیز در آن رشد می یابد ،اگر دقت نمایید تعداد از آن را خواهید یافت . ما هم دو تا از انها را پیدا کردیم که خشک شده بودند.  ساعت 9:15 به محلی که برای چادر زدن در نظر گرفته بودند ، رسیدم . یه گروه کوچکی هم در اونجا چادر زده بودند . شب رو در اونجا گذراندیم و اکثر چادر و کیسه خواب داشتیم . فقط یک چادر با ظرفیت دونفر، سه نفر رو در خود جای داده بود . بعضی ها هم که در اثر سنگ های زیر چادر شب رو نتوانستند خوب بخوابند . ساعت 3:30 بیدار شدیم و بعد از اماده شدن ساعت  ۴:۳۰ صعود اغاز شد . زیر نور مهتاب در تاریکی شب راه افتادیم . بهترین مسیر رفتن به طرف شرق و قرار گرفتن در گردنه دهلا می باشد که بین قله وروشت و خشکدر قرار دارد .اقای هادی پور به عنوان  راهنما در جلوی صف بودند . سر قدم گروه اقای مهدی ساقی و ته قدم وحید مهربانی بودند . 5:25 یه تنفس 5 دقیقه ای  داشتیم و همچنان به بالا رفتن ادامه میدادم . کم کم خورشید هم شروع به بالا امدن کرد . هوا روشن میشد و نور مهتاب از میان رفت .در سمت راست ( شرق ) در یال مقابل صخره دیواره مانندی دیده می شد که مانند معدن سنگ به نظر می رسید و تکه های بزرگ سنگ از صخره جدا شده و به ارتفاعات پایین تر غلتیده بود . البته فاصله ما با آن زیاد بود . ادامه همان یال با یالی که ما روی آن قرار داشتیم به هم ملحق می شد و تا قله وروشت امتداد داشت . این قله با GPS  3041 متراز سطح دریا و موقعیت آن˝ 5/14-17-°36 N و˝5/16-21-°51 E را نشان می داد . بروی قله قسمت شمالی مه نباشه میتونید دریای خزر رو مشاهده کنید . ساعت 10:45 بود که صعود گروهی 11 نفره در ارتفاع 4000 متری  انجام شد . بعد از گرفتن عکس یادگاری با قله وداع کردیم  . برگشت رو از مسیر دیگه ای انجام دادیم  که از مسیر رفت  پر خطرتر بود. تقریبا ساعت 13:20 به چادر ها رسیدم . بعد از خوردن ناهار ساعت 14 راه افتادیم  . نقریبا ساعت 6 به پایین رسیدیم و سوار ماشین شدیم و به سمت تهران راهی شدیم . ساعت  8:30 به تهران رسیدیم.